Doppelganger w filmie #9 – „Miasto śmierci” (2008)

Błędne jest powszechne przekonanie, że złowrogi doppelganger wywodzi się z demonologii germańskiej. Doppelganger narodził się wyobraźni niemieckiego pisarza tworzącego pod pseudonimem Jean Paul i z literatury został przeszczepiony na grunt wierzeń ludowych. Silnie zadomowił się w germańskim – ale nie tylko – folklorze jako omen nieszczęścia. Nie tyko Niemcy, ale też Irlandczycy wierzyli, że sobowtór ukazuje się człowiekowi tuż przed śmiercią… Sobowtór od ponad dwóch wieków jest popularnym motywem w sztuce. Do jego wieloznacznej symboliki sięgają twórcy niemal wszystkich kręgów kulturowych.

Spotkanie czy nawet tylko ujrzenie z daleka własnego sobowtóra z zasady jest przerażającym i traumatycznym doświadczeniem. Freud pisał, że w konfrontacji z sobowtórem czujemy się zagrożeni, ponieważ „nieodparcie przywodzi nam na myśl ideę czegoś fatalnego, przed czym nie sposób uciec”. Ze zjawiskiem takim muszą zmierzyć się bohaterowie filmu „Miasto śmierci”.

from_within2

Zamieszczone powyżej fragmenty pochodzą z artykułu mojego autorstwa opublikowanego na portalu film.org.pl.

Cały tekst można przeczytać TUTAJ.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s