Doppelganger w malarstwie #10 – Sobowtóry Eduardo Lary

Eduardo Lara to współczesny meksykański artysta, zajmujący się malarstwem, grafiką i rzeźbą. Kilkanaście lat temu opuścił rodzinny Meksyk i zamieszkał w Pradze. Jego obrazy były wystawiane w różnych zakątkach świata, także w Polsce. Przed wami część prac z cyklu Doppelgänger.

Miša and Petra

Eduardo Lara Miša and Petra | 2015 | olej na płótnie | 140 x 160 cm

Martina and Simona

Eduardo Lara Martina and Simona | 2013 | olej na płótnie | 140 x 160 cm

Jana and Nýna

Eduardo Lara Jana and Nýna | 2015 | olej na płótnie | 140 x 140 cm

Anna and Marie

Eduardo Lara Anna and Marie | 2014 | olej na płótnie | 120 x 160 cm

Jean-Paul

Eduardo Lara Jean-Paul | 2017 | olej na płótnie | 160 x 140 cm

The dead Twin I

Eduardo Lara The dead Twin I | 2015 | olej na płótnie | 100 x 160 cm

Eduardo Lara zdaje się przedstawiać pary bliźniąt, realnie istniejące sobowtóry, bez żadnych metafizycznych podtekstów, jednak z jego malowideł emanuje pewna niesamowitość. Z jednej strony swoboda, z drugiej niepokojąca nienaturalność…

Portretowane postacie patrzą na widza niczym w obiektyw aparatu. Interesująca perspektywa. Bliźnięta bądź sobowtóry w malarstwie często są przedstawiane jako zwrócone ku sobie, przeglądające się w sobie nawzajem jak w lustrze. Tu jest inaczej. Na części prac sobowtórowe sylwetki dotykają się, niejako zaznaczając łączącą je więź, na innych przeciwnie, są od siebie oddalone, pozbawione bliskości, kontaktu wzrokowego, etc. Doppelgangery Lary nie są identyczne. Mają takie same twarze, ale drobne detale sprawiają, że zaznaczona jest indywidualność każdej z sobowtórowych postaci.

Obrazy Lary przypominają tradycyjne fotograficzne kadry również dlatego, że ruch na nich zamiera. Czy postaci na coś czekają? Pozują? Odgrywają role?

Warto zwrócić uwagę na obecne na malowidłach cienie. Są jak trzecia osoba w pokoju. Dodatkowa obecność/nieobecność…

Interesujące jest również to, że Lara przełamuje dominację męskiego sobowtóra. Tylko jedna z jego prac przedstawia mężczyzn, reszta to doppelgangery kobiece.

Malowidło Jana and Nýna kolorystyką i kompozycją nawiazuje do obrazu legendarnej meksykańskiej malarki Fridy Kahlo zatytułowanego Dwie Fridy. Natomiast Miša and Petra ma coś ze stylu i klimatu malarstwa Edwarda Hoppera.

Wśród dzieł Eduardo Lary znalazły się też bardziej symboliczne przedstawienia podwojenia. Więcej prac artysty TUTAJ.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s