Cytat #20 – Margaret Lea i jej zmarła bliźniaczka (Diane Setterfield „Trzynasta opowieść)

Dla mnie widzieć to czytać. Zawsze tak było. Poszperałam w dokumentach. Świadectwo ślubu moich rodziców. Ich świadectwa urodzenia. Moje świadectwo urodzenia. Czerwony druk na kremowym papierze. Podpis mojego ojca. Złożyłam je starannie, odłożyłam do innych formularzy, które już przeczytałam, i przeszłam do następnego. Był identyczny. Zdumiało mnie to. Po co mi dwa świadectwa urodzenia?

A potem to dostrzegłam. Ten sam ojciec, ta sama matka, te samy data i miejsce urodzenia, ale inne imię. Co się ze mną stało w tej chwili? W mojej głowie wszystko nagle rozsypało się na kawałki, a potem znów złożyło razem, ale inaczej, w kalejdoskopowym przemieszczeniu, do którego zdolny jest umysł.

Miałam siostrę bliźniaczkę.

Nie przejmując się zamętem w głowie, ciekawskie palce rozłożyły drugi kawałek papieru. Świadectwo zgonu. Moja bliźniaczka umarła. Teraz już wiedziałam, co mnie naznaczyło. Byłam oszołomiona swoim odkryciem, ale nie zdziwiona. Bo zawsze było we mnie to przeczucie. Przeświadczenie – zbyt oczywiste, by wymagało słów – że jest przy mnie „coś”. Odmienna jakość powietrza po mojej prawej stronie. Jakieś stężenie światła. Coś osobliwego, co wprawia w drgania pustą przestrzeń. Mój blady cień.

Przyciskając ręce do prawego boku, pochyliłam głowę tak, że nosem niemal dotykałam ramienia. Zawsze bezwiednie powtarzałam ten gest, w bólu, w zmieszaniu, przy jakichkolwiek kłopotach. Był tak bardzo mój, że nigdy dotąd się nad nim nie zastanawiałam; odkrycie jakiego właśnie dokonałam, ujawniło jego znaczenie. Szukałam swojej bliźniaczki. Tam, gdzie powinna być. U mojego boku.

169793-the-thirteenth-tale-0-230-0-345-crop
Plakat do ekranizacji Trzynastej opowieści w reżyserii Jamesa Kenta.

Diane Setterfield, Trzynasta opowieść, tłum. B. Przybyłowska, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2006, s. 24.

*

W powieści Setterfield motyw bliźniąt występuję podwójnie. Margaret Lea, która jako dziecko odkryła, że jej siostra bliźniaczka zmarła tuż po porodzie, zostaje biografką słynnej pisarki Vidy Winter. Kobieta po raz pierwszy zdradza prawdę na temat swojego okrytego tajemnicą życia, także okazuje się mieć siostrę bliźniaczkę oraz cierpieć z powodu rozdzielenia.

One thought on “Cytat #20 – Margaret Lea i jej zmarła bliźniaczka (Diane Setterfield „Trzynasta opowieść)

Skomentuj

